26 juni 2012

Ingen fråga är för liten

Några politiker besökte Tobaksmuséet på Skansen. Efter besöket skrev de en indignerad debattartikel och menade att muséet borde ha informerat om tobakens skadliga verkan. Nog är det bra att politiker tar sin uppgift på allvar, men jag håller med Svenska Dagbladet om att det ändå var att ta i (http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/ingen-fraga-tycks-for-liten-for-att-politiseras_7302531.svd) Men visst - till samlingarna borde förstås ha lagts cigarettaskar med dödskallar och giftvarning. Kanske finns de faktiskt där. Det är länge sen jag var på Tobaksmuséet och jag kollade inte precis det. Min poäng är en annan. I stora kommuner som Stockholms stad är risken rätt liten att politiker detaljstyr. I mindre kommuner däremot är det rätt lätt hänt utan att politikerna har annat än goda avsikter. I värsta fall riskerar dock anställda att drabbas av drev som kräver avsättning från tjänsten utan hållbar grund. Personligen oroas jag djupt av tendensen till politisk detaljstyrning. Vi som har förtroendeuppdrag får inte vara så rädda för att avkrävas ansvar att vi blir mer kontrollanter än kombattanter för det goda samhället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar